Otázky a odpovědi


Seznam otázek

seřadit výsledky podle:

Dodání náhradních dílů pro nákladní loď a osvobození od DPH

ID25000 | | Ing. Martin Novák

Tuzemská společnost s ručením omezeným dodává náhradní díly pro lodě, faktura je vystavena finské společnosti a náhradní díly jsou dopraveny do Nizozemska a odtud letecky na loď, která se nachází u břehů jižní Ameriky. Jedná se pravděpodobně o osvobození dle § 68 ZDPH, jakým způsobem má tuzemská společnost prokázat nárok na osvobození ?

Archivace HR dokladů

ID25004 | | JUDr. Vlasta Víghová

Dokumentaci u zaměstnanců vedeme následovně: 10 let – doklady ke srážkám ze mzdy, doklady k pracovní neschopnosti, přehledy zdravotní pojišťovny a PSSZ, vyúčtování daní z příjmů, potvrzení o zdanitelných příjmech, potvrzení o příjmech pro bankovní účely, přihlášky/odhláš­ky/změny PSSZ/ZP, oznámení o plnění povinného podílu OZP, měsíční mzdové výstupy, osobní spisy ukončených DPP/DPČ 3 roky - ELDP 4 roky – podklady pro výpočet mezd (prémie, dovolenkové lístky, rekapitulace docházky apod.) 30 let – mzdové listy, docházkové listy, osobní spisy ukončených HPP. Je takto v pořádku nebo máme něco změnit? 

Nepřetržitý odpočinek mezi směnami u řidiče MHD

ID24998 | | JUDr. Marcela Smutná

V souladu s § 17 odst. 2 písm. b) nařízení vlády č. 589/2006 Sb. může být u řidičů MHD nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami rozdělen na dvě nebo tři části, přičemž musí jedna část činit alespoň 8 hodin a nepřetržitý odpočinek musí být prodloužen z 11 hodin na alespoň 12 hodin. Započítává se do této doby časový interval mezi koncem jedné části dělené směny a začátkem druhé části? Např. dělená směna 06.00 – 09.00, 14.00 – 21.30, následující směna od 06.00 do 13.00 - tzn. odpočinek v délce 5 + 8,5 hodiny (od 9.00 – 14.00 a od 21.30 – 6.00), tj. nepřetržitý odpočinek v celkové délce 13,5 hodiny. Zaznamenali jsme názor, že není možné dobu mezi částmi dělené směny do nepřetržitého odpočinku započítávat. 

Nájem nebytových prostor

ID25001 | | Ing. Jiří Vychopeň

Osvč, plátce DPH, vede DE, příjmy dle § 7 ZDP. Má v OM nebytové prostory. Protože podnikání má v útlumu, začal prostory pronajímat od ledna 2019 PO, plátci DPH. Ke konci roku 2018 si i zrušil na živnost. úřadu tuto provozovnu (bydliště má jinde), k podnikání tyto prostory nevyužívá. Dle mého by mohl tyto prostory danit v přiznání za 2019 pod § 9 ZDP. Stačí udělat zápis do daňové evidence, nemovitost se tedy bude dále odepisovat pod § 9 ZDP? Kvůli platcovstvi fakturuje pronájem i s DPH. Lze to takto udělat?

Peníze, vysouzené advokátem pro klienta a daňová evidence

ID24985 | | Ing. Ladislav Pitner

Advokát, plátce DPH, vedl v minulých letech podvojné účetnictví, v letošním roce přešel na daňovou evidenci. Při přechodu na daňovou evidenci je nutné v r. 2019 zvýšit základ pro výpočet daně v r. 2019 o závazky, které byly v PÚ účtovány na nákladový účet a nebyly ke konci roku uhrazeny. V momeně úhrady se pak v daňové evidenci zaúčtují jako daňové výdaje.

1) Na základě rozsudku, ve kterém advokát zastupoval velkou skupinu žalujících, zaplatil žalovaný na oddělený bankovní účet advokáta v minulém roce peníze, které by měl advokát zaslat svým klientům. Tento příjem byl zaúčtován na MD 221/D 379. Vzhledem k tomu, že se spor táhnul mnoho let, odeslal advokát klientům pouze část vysouzených peněz, zbytek není možno klientům odeslat, neboť jsou již nedostupní. Nevrácené peníze tedy zůstávají k 31. 12. 2018 na účtu 379100. Advokát nyní jedná se státními orgány, pravděpodobně jednání skončí tak, že zbytek peněz odešle v r. 2020 státu. Je naše domněnka správná, že tento závazek neovlivní v daňové evidenci daň z příjmu za r. 2019 a při odvodu peněz státu v následujícím roce bude výdaj účtován jako nedaňový?

2) Advokát evidoval na účtu 379200 k 31. 12. 2018 vysouzenou částku. Žalovaný se odvolal a odvolací soud potvrdil původní rozsudek. To nabylo právní moci v 2/2019, již není možno odvolání. Částka, která byla k 31. 12. 2018 na účtu 379xxx by měla být rozdělena dle propočtu advokáta na část, která náleží jemu jako odměna za práci (z té by měl advokát odvést DPH) a část z toho by měl advokát přeposlal svému klientovi. Dosud nebyl propočet proveden. Jak bude určeno DUZP u odměny za práci?

Uchovávání dokumentů - archivační lhůty

ID24929 | | JUDr. Bořivoj Šubrt

Prosím o vyjádření k článku z časopisu Mzdová praxe - díl 20 "Archivace dokladů" se rozumně doporučuje vzhledem k prodlužování věku odchodu do důchodu archivovat doklady o druhu či vzniku pracovního poměru, mzdové listy (30 let) a ELDP (3 roky) mnohem dél,e než je povinnost. Nebude to však v rozporu s GDPR? Některé právnické firmy radí zajistit podpis se souhlasem delšího uchování, než je předepsáno. V případě mzdových listů a ELDP je to však nemožné, protože spousta zaměstnanců již pracovní poměr ukončila, ale delší uchování je vlastně v jejich zájmu.

Dále bych prosila o informaci ohledně srážek ze mzdy (exekuce a srážky na stravenky, výuku anglického jazyka). Doklady ohledně srážek mají být také archivovány 30 let po roce kdy byla naposledy srážka ze mzdy provedena. Stačí v této lhůtě uchovat exekuční příkazy, žádosti zaměstnanců o srážky na stravenky a výuku Aj? Nebo je nutno také 30 let uchovávat například výplatní pásky se srážkami. Jednotlivé částky měsíčních srážek máme uvedeny na mzdovém listu, který se také archivuje 30 let. 

Plátce daně z nemovitých věcí - vlastník stát

ID25007 | | JUDr. Alena Koutná

Stát (Česká republika), kterou zastupuje Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových vlastní pozemek, není však zapsán v katastru nemovitostí. Stát však vystupuje jako vlastník a vybírá za předmětné nemovitosti (pozemky, budovy) nájem. Na stát majetek přešel rozhodnutím soudu o zabrání věci.

1. Kdo platí daň z pozemků a daň staveb a jednotek – vlastník zapsaný v katastru nemovitostí, stát, nebo nájemce?

2. Kdo bude platit daň z daň z pozemků a daň staveb a jednotek poté, co bude v katastru nemovitostí zapsán jako vlastník stát?

3. Kdo a do kdy bude podávat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí?

Dále bych se rád dotázal na vliv např. tohoto rozhodnutí NSS 1Asf 54/2012-40, cituji: „Silniční daň je totiž vybudována právě na formálním stavu zápisů v registru vozidel. … Takovýto formální přístup vymezení jednotlivých konstrukčních prvků daně je u majetkových daní obvyklý. Stačí poukázat na zákon … o daní z nemovitostí, a jeho úzkou návaznost na obsah zápisů v katastru nemovitostí. Ostatně evidence vybraných druhů majetku historicky vznikly mj. jako podklad pro vybírání berní (např. rustikální katastry, tereziánské a josefínské katastry …). … Je-li tedy určitá daň konstruována tak, že zohledňuje toliko formální stav zápisu v evidence, nikoliv skutečné majetkové vztahy do evidence nepromítnuté, nelze hovořit o přepjatém formalismu.“

Výše uvedené by znamenalo, že nelze uplatnit § 8 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, tzn. zásadu materiální pravdy a povinnost správce daně respektovat skutečný stav věci, nikoliv formálně právní – alespoň tedy u pozemků?

Anulace (zrušení) prodeje nemovitosti do 2 let po prodeji

ID24996 | | JUDr. Alena Koutná

Dobrý den, doslechla jsem se, že je možné anulovat prodej nemovitosti v době do 2 let po prodeji. Tzn. po dohodě s kupujícím zrušit tento prodej a vrátit nemovitost původnímu majiteli. Pokud se to stihne do 2 let po prodeji, bude finančním správcem vrácena daň z nabytí. Je tato informace pravdivá? Také by mě zajímalo, že pokud lze tento prodej tzv. anulovat bude mít původní majitel právo na osvobození od daně z příjmu v případě následného prodeje nemovitosti, pokud se vejde do časového testu 5 let od původního nabytí nemovitosti do svého vlastnictví. Děkuji za odpověď.

Platba zkoušek zaměstnavatelem za účelem získání certifikátu zaměstnance

ID24995 | | Ing. Martin Děrgel

Jako zaměstnavatel hradíme našemu zaměstnanci Přípravný kurz ke zkouškám CIA v Českém institutu interních auditorů. Kurz považujeme za prohlubování kvalifikace. Certifikát po zaměstnanci nepožadujeme. Zkoušky za účelem získání certifikátů opět uhradíme. Bude správné včlenit úhradu za zkoušky do vyměřovacích základů pro výpočet pojistného a daně z příjmu?

Výstavba bytů a jejich prodej

ID24951 | | Ing. Jan Ployer

Tuzemská společnost s ručením omezeným provádí výstavbu bytového domu, náklady na výstavbu účtuje na účet 042, jednotlivé byty se liší velikostí obytné plochy, některé mají balkon, terasu, parkovací stání, garáž, sklep a popř. i zahrádku. Jak rozpočítat náklady na jednotlivé byty při jejich prodeji? Lze spočíst náklad na 1 m2, přičemž se sečtou veškeré m2 obytné plochy + plocha balkonů, teras, garáží a sklepů? Pokud fakturuje společnost klientské změny , do výnosů se účtují v momentě fakturace nebo až v momentě skutečného prodeje bytu?

 

  Daňaři online   Účetní kavárna   Mzdová praxe   Účetnictví neziskového sektoru